Att bekanta sig och under burkan, blicksnurr & snedstyrande ekipage

God eftermiddag


Igår när jag låg och var verksam med att äta glass och slita ner soffdynorna såg jag för ett ögonblick ett debattprogram med mannen som ser ut som en levande glödlampa, (eller något annat för den som har lite mer vågad fantasi) Robert Aschberg. Det handlade om huruvida det ska vara tillåtet för kvinnor att gå runt med heltäckande slöja eller ej. Han som var där vilken jag inte kommer ihåg vem det var, ansåg att det var lite halvdåligt i och med att det är svårt att kommunicera med någon man inte ser ögonen på eller helhetsintrycket av ansiktet. Jag måste säga att jag nog håller med och undrar hur lätt folk skulle tycka det var att föra en dialog med mig om jag kom hasandes med en papperspåse över huvudet.

För det första skulle det bli problematiskt i trafiken, för om det är lika svårt att glutta fram under tygkreationen som jag tror så skulle ingen skulle riktigt se vart någon annan trafikant förhöll sig till ens egna fordon. Man skulle då få köra lite på måfå vilket skulle likna att åka runt med radiostyrda bilar i en strömlös kulvert. För det andra skulle det bli jättesvårt att visa sin irritation i exempelvis kön på Systembolaget, eftersom en favoritsyssla för oss svenskar i enerverande situationer är att låta hakan falla samtidigt som man har öppen mun och rullar med ögonen.



Helst ska man ju få kontakt med någon annan bakomvarande eller i en annan kassakö så att man kan ruska lite menande på huvudet i tron att man kan skynda på det hela. Om man då inte varken ser nåt eller kan synas för att man har massa tyg och myggnät i ansiktet, skulle det resultera i att man enbart kunde skaka på huvudet utan att få någon respons och alla skulle därmed se ut som ett gäng guppande pingviner som inte vet vad dom har i korgen. Den som trodde att den köpt alkoholfri päroncider kanske fått tag på en Koskenkorva, så blir personen därmed även helt snuvad på konfekten och antagligen full som ett ägg.

Jag tror att det skulle vara ganska spexigt om man kombinerade ett par religioner. Om man tog en amish-anhängare som kör häst och vagn och snurrade in denne i en burka kan man undra vart han skulle styra hästen åt för håll. Och hur kallt skulle det inte vara för en liten buddhistmunk att gå runt att knacka dörr och sälja Vakttornet i 15 minusgrader. Det är nog nästan säkrast att det är som det är så det inte blir som det skulle kunna vara. Halleluja för religionsfrihet och att alla är lika mycket värda osv. Själv är jag en trogen lärljunge till partypapegojan Pedro från Peru som jag köpte i Puerto Rico och vilka fina andakter vi haft tillsammans.



Amen



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0