Slowmotion-Sweden

Lagom långsamt och lagom-lagom är måttot!

Idag när jag var på stan tänkte jag på hur fruktansvärt långsamma alla människor i den här stan är. Inte bara med att förflytta sig från punkt a till punkt b (som för vissa tar en evighet fast dom märker att man vill gå förbi) utan även med att prata. Det måste ju bero på att staden inte är särskilt stor, och att det inte finns någon tunnelbana att åka. För det tror jag gör en himla skillnad. Att smidigt ta sig fram under jord eller åka i 30 km/h i en röd Volvo-traktor hela vägen in till stan, spelar säkert roll i det stora hela som har med tempo att göra. På systemet står folk och plockar burk för burk, flaska för flaska, i total jävla ultrarapid. Ungefär som att det är bara dom i hela stan som existerar, och absolut inte som att det står någon bakom som också vill hem innan helgen passerat och det blivit tisdag. Och i kön flyttar folk fram sig så långsamt att man lika gärna skulle kunna tro att dom vuxit fast i stengolvet. Sen finns det EN människa, en kassörska, som verkligen är prototypen av en äkta långsam människa i Dalarna. Det spelar ingen roll hur många kunder på en dag, hur många gånger hon måste upprepa hälsningsfrasen, för den är alltid densamma.

"Heeej-heeeej..."
"Heeeeeeej-heeeej..."
"Heeeej-heeeej..."
"Heeeeej-heeeeej..."
"Heeeej-heeeeeeeeej..."

Jag förstår inte hur hon orkar. Att hon inte tröttnar. Den som går på systemet nästa gång och hör någon hälsa på det där viset, kommer garanterat kunna ana vem jag pratar om. Har man bråttom och man får höra ett segt, utdraget och sävligt "heeej heeeej" så är egentligen det enda man vill att slänga upp all alkohol man tänkt köpa, hoppa upp på rullbandet, ta tag i hennes biega arbetsskjorta och skrika "Jaaaa heeeej heeeej på dig! Hejhej! Jättemycket HEJ! Är du nöjd nu?! Finns det någon möjlighet att jag skulle kunna få BETALA och gå?!" . Trycka upp leget under näsborrarna på henne och säga "ja tänk, det var fyra år sen jag fick börja gå på systemet, vad lustigt! Körkort har jag också! Tänk hur det kan vara ibland!"

Men jag måste säga att man nog inte ska dra alla (kassörskor) över en kam. För det finns faktiskt vissa som har så bråttom med att betjäna att dom håller på att krypa ur skinnet, ner bakom stolen och hasa sig ifrån kassan. Dom helspeedade kassörskorna börjar med att sitta och glo på en ungefär som att man är en illegal invandrare med 50 kg kokain i väskan, medans man är långt åt helvete bort i kön. När man börjar närma sig men fortfarande inte hunnit fram till plastkassarna får man också "Blicken" med stort B. Det är nästan som att dom har en inbördes tävling om vem som kan stressa på alkoholköparen mest. Ibland hinner man inte ens nudda plastkassarna förrän dom nästan halvskriker "HAR DU LEG?!" För det första: Vad skulle hända om jag fick lägga upp grejerna först, eventuellt kanske t o m hinna ta en kasse innan frågan ställs? För det andra: Ja, jag har leg. Annars skulle jag väl inte sänka mig så lågt att plocka upp allt på bandet för att sedan bli tvungen att säga "hoppsan, nej fan, jag är visst minderårig". Det skulle ju helt enkelt vara en lagom pinsam situtation.

Lätt&lagom

Kommentarer
Postat av: Milla

Men åh, fan vad jga skrattar... du är helt enkelt bara för bäst! Lagom-lagomt bäst...

2008-09-20 @ 13:29:15
Postat av: Martina

Du är så jävla rolig Ellie, hahaha

2008-09-20 @ 18:53:37
URL: http://theamartina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0