En rapport från västfronten

Ladda, sikta, skjut!

Om man var senil och inte visste vart man bodde så skulle man kunna tro att man var stationerad soldat i Gazaremsan. Jag vill påpeka att det i dagsläget inte finns allt för mycket som skiljer Järnet från Palestina och läget är just nu kritiskt. Utomhus luktar det så mycket krut att man kan tro att hundratals Baja-Major blivit omkullputtade och välta över det en gång så vackra området beläget i utkanten av Falu Centrum. Barn skriker och raketer avfyras, det knastrar och smäller och röken ligger tät omkring bostäderna. Eftersom invandrarsläktena inte har sån stor koll på vilken dag som är Nyårsafton i och med att dom började avfyra skott redan för en månad sen, är det ännu oklart hur länge det kommer hålla i sig. Troligtvis ända fram till midsommar. Och som bilden visar kan man se hur glad Claes Elfsberg är för den fortsatta rapporteringen från Faluns ghetto Järnet. Han ska i ett uttalande ha sagt att "jag är så spänd av förväntan och förhoppning inför det faktum att detta slumområde kan bli utsatt för bränder, att jag inte kan behålla maten och det rinner rakt igenom mig".




Vill avsluta året med ett stort tack till Kopparstaden för att temperaturen i lägenheten är så låg att man epilepsi-aktigt får ligga och skaka under täcket varje natt. Jag råkar äga en värmekudde som jag brukar bränna på i micron tills det börjar lukta popcorn. Dock hjälper den inte för om täcket åker av om så en liten, liten millimeter, så kommer det in både kallfronter och nordanvindar. Mitt hjälplösa kämpande mot detta fenomen har orsakat feber (eller så är det bara tanken på att jag kommer sluta mina dagar på det här slagfältet) så nu känner jag mig som en disktrasa. Fast jag ringer gårna in det nya året med syrgas och respirator, finns det nåt som skulle vara roligare? Men man ska vara tacksam för att man är sjuk ibland så man har nån slags uppfattning om man är frisk. Annars skulle man ju gå runt och kanske få för sig att man är odödlig och lägga sig och läsa Dagens Nyheter på en järnvägsräls.

Nästa år kan man hoppas på att inte bli varken kleptoman, schizofren eller mytoman. Inte heller anorektiker, dyslektiker eller bibliotikarie.  Om jag eventuellt skulle bli...
1) Kleptoman så skulle jag sikta in mig på att stjäla mina egna saker för att orsaka så liten irritation från mina medmänniskor som möjligt. Man är ju trots allt en god medborgare.
2) Schizofren, hoppas jag att det blir en någotsånär normal personlighet man måste dela funderingar med. Annars skulle det bli hemskt jobbigt.
3) Mytoman, skulle min bästa lögn vara att jag känner en kille som känner en tjej vars mosters mans brors grannes barns hund har kissat på Göran Perssons kostängsel.
4) Anorektiker - risk obefientlig (jag är den enda som inte fryser på vintern, man är ju den som skulle klara sig både bäst och längst om det blev nödår! Detta gäller dock inte när man ligger i sängen på väg in i djupsömn. Vad säger ni om det då Heidi Klum och Cindy Crawford, synd att ni skulle vara dom första att trilla pinn)
5) Dyslektiker - skulle detta problem uppstå så skulle jag genast utbilda mig till bibliotikarie, just för att det skulle vara en så lustig kombination.
6) Bibliotikarie - om jag någon gång skulle lida av tillfällig sinnesförvirring och av en händelse bli en sån där tråkig människa med svarta glasögon och beige-bruna kläder och bläddra i böcker med röda naglar, så skulle jag också se till att jag tappade läsförmågan. Bara för sportens skull.

...TACK också till
- tidningsutdelaren som för varje söndag försöker slå personligt rekord i att på hårdast möjliga sätt dunka ner reklamen i brevinkastet.
- Magnus Samuelsson för att han skämmer ut både Sverige och svensk TV genom att medverka i Let's Dance.
- tjejen i kassan på Systemet för hennes många, många "hejheeej".
- nötterna i garderoben på Magasinet som förgyllde juldagsnattens sista timmar
- Anders Svensson, vem nu det kan vara.
- vaktmästaren som aldrig bytte mina demolerade persienner
- mina vänner som får agera personliga assistenter årets alla dagar

Happy New Year!



Ellinor Westberg,

ansvarig skribent
elliefant.blogg.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0